Mi a chiptuning jelentése és miért élvez prioritást?

Az alábbi blogbejegyzésben bemutatjuk a chiptuningot és annak minden előnyét. 

Magyarul megfogalmazva a chiptuning a motorvezérlő elektronika (ECU - Electronic Controll Unit) optimalizálását jelenti. Motorból sokféle létezik, az elektronikájuk viszont egységesítve van. Pontosan ez az oka annak, hogy a gépjárművek elektronikája még több lóerőt, még nagyobb nyomatékot és egyenletesebb teljesítményleadást idéz elő. 

Hazánkban manapság eléggé megugrott a szélhámosok száma, akikkel nagyon pórul járhatunk, ugyanis egy rossz vezérlóprogram könnyedén tönkrevághatja az autónk turbóját. Ha leég a motor, az bizony több százezer forintunkba fog kerülni. Egy optimális chiptuninggal 20 –30 %-os forgatónyomaték és teljesítmény növekedést is elérhetünk (ez az állítás a turbós motorokra is vonatkozik), de a motor élettartamát ezzel nem csökkentjük. Akár 60 % -ra is feltornázhatjuk. Szívómotorok vonatkozásában a maximum tartalék 10 %. 

 Simán rádugjuk és már kész is vagyunk.

Vannak, akik nincsenek azzal tisztában, hogy egy igazán hatékony fogyasztáscsökkentő mód van, ami maga a chiptuning. Akár 5 – 10 % -al kevesebbet fogyaszt egy motoroptimalizált gép, ha ugyanazzal a vezetési módszerrel élünk, mint az optimalizálás előtt, de a nagyobb járművek tekintetében még ettől is többet megtakaríthatunk. 

Aki több, mint 10 éves tapasztalatot tudhat magáénak a chiptuning világában, és autókon kívül még kamionok elektronikájának programozásával is foglalkozik, az tisztában van vele, hogy a lefutott km- ek után kifizetődik a chiptuning ára. Valamennyi kamion vonatkozásában ez kb. 150.000 Ft -ot, míg a gépjárművek esetében 50- 100.000 Ft körüli összeget jelent. 

Mire alkalmazhatom a chiptuningot és hogyan?  

Néhány kivételen kívül szinte bármire alkalmazhatjuk a chiptuningot és melegen ajánlott is alkalmazni. A 2000 -es év után gyártott gépjárművek paramétereit ki lehet olvasni az OBD csatlakozón át, ami az utastérben van elhelyezve a műszerfal alján. Ezt alkalmazva a motorvezérlő programot le tudjuk tölteni egy laptopra csatlakoztatott interfésszel, majd vissza is lehet tölteni a módosítás elvégzése után. 

A 2000 -es évek előtt gyártott autóknál a chippelés művelete már csak forrasztással lehetséges, mert ezekben csak egyszer írható IC található. Ennek a helyére betesznek egy foglalatot, amiben már lehetséges cserélni a tuningolt IC -t. 

Lehetőség szerint felejtsük el az előre gyártott programokat, ugyanis ezek hemzsegnek a veszélyforrásoktól. A szerelők ezzel szoktak bepróbálkozni, amikor nem indul be az autónk elsőre, és ezt ajánlatos elkerülni, mivel ez a módszer kitörli a gyári immobilisert. Ennek az a következménye, hogy a kocsit bárki be tudja indítani, és ez ugyebár bűncselekmény. 

Van egy egyszerűbb módszer is a szofver felülírásán kívül, bár ez nem annyira hatékony – ezt hívjuk tuningdoboznak. Természetesen ebből is bőven létezik silány minőség, és akármelyik autószerelő beköti nekünk. Az olcsóbb példányok negatívan befolyásolják a hőmérséklet jeladót, így a nemlétező hideg miatt engedélyezi a nagyobb üzemanyag felvételt. A jobb minőségűek ettől azért okosabbak, ám semmi nem ér fel egy igazán jól megírt szoftverrel.  

Ebbe még a tulaj is belenyúlhat

Persze van olyan megoldás, mely ettől azért igényesebb, és mi magunk válogathatunk a szoftverek között. Ez a szerkezet kb. 60.000 Ft- ba kerül és 4 különböző programból tudunk választani, amit aztán be is tudunk kötni az OBD csatlakozó segítségével. A gyári program mellett a többi három programot kb. másfélszeresen drágábban programozzák, ezért lesz a végösszeg durván 200.000 Ft a dobozt is belekalkulálva. 

Chiptuning, vagyis a motorvezérlő elektronika optimalizálása

A chiptuning a motorvezérlő elektronika (Engine ECU – Electronic Control Unit) optimalizálását jelenti. Többféle autómotor létezik, viszont egységesek az elektronikáik. Ezért van az, hogy a teljes mértékben autónkra szabott elektronika több lóerővel, nagyobb nyomatékkal és egyenletesebb teljesítményleadással egyenlő.