Mit jelent a chiptuning és milyen előnyökkel jár?

Mit jelent a Chiptuning és milyen előnyökkel jár?

 

Leegyszerűsítve a chiptuning a motorvezérlő elektronika (ECU - Electronic Controll Unit) optimalizálását jelenti. A motorok különfélék lehetne az elektronikák viszont egységesek. Éppen ezért van az, hogy így az autókra szabott elektronika még több lóerőt, nagyobb nyomatékot és egyenletesebb teljesítményleadást eredményez.

Ma Magyarországon elszaporodtak a kóklerek, akikkel megüthetjük a bokánkat, mert egy rossz vezérlőprogram a turbót könnyen tönkreteheti. A motort leéghet, így több százezres kárt okozhatunk. Megfelelő chiptuning esetén 20-30%-os forgatónyomaték és teljesítmény növekedést tudunk elérni, (ez a turbós motorokra igaz) anélkül, hogy a motor élettartamát megrövidítenénk. Ez akár 60%-ig maximalizálhetó. Szívómotorok esetében nincs nagyobb tartalék 10%-nál.

 

Csak rá kell dugni és kész

 

Sokan nem tudják, de az egyetlen hatásos fogyasztáscsökkentő módszer a chiptuning. A motoroptimalizált autók 5-10%-a kevesebbet fogyaszt, ha ugyanolyan vezetési stílust alkalmazunk mint az optimalizálás előtt, de a nagyobb járművek esetében még többet is lehet spórolni.

 

Aki 10 éves tapasztalattal rendelkezik chiptuning szempontból és a személyautók mellett a kamionok elektronikáját is programozza, az tudja, hogy a megtett távolság miatt a chiptuning ára visszajön. Ez az összes kamion esetében 150 ezer forint körüli, míg személyautó esetében ez az összes 50-100 forint között mozog.

 

Mit és hogyan lehet chiptuningolni?

 

Pár kivételtől eltekintve bármire alkalmazható a chiptuning és érdemes is. Az évezred után gyártott autók paramétereit az OBD csatlakozón keresztül lehet kiolvasni, amit a műszerfal alján helyeznek el az utastérben. Ennek segítségével egy laptopra kötött interfésszel letölthető a motorvezérlő program, majd a módosítás végeztével itt lehet visszatölteni.

 

Az ennél régebbi autóknál viszont csak forrasztással kivitelezhető a chippelés, mivel azokban egyszer írható az IC. Ennek a helyére egy foglalatot tesznek, így abban már lehet a tuningolt állományú IC-t cserélgetni.

Az előre gyártott programokat hanyagoljuk ha lehet, mert több veszélyforrást is magában rejt. Ha az autónk elsőre nem indul el, akkor a szerelő ilyennel próbálkozik, és ezt jobb elkerülni. Ez a megoldás a gyári immobilisert kitörli az autóból, így bárki el tudja indítani, és ez bűncselekménynek minősül.

 

A szoftver felülírásán kívül vagy egy kevésbé hatékony de egyszerűbb megoldás is. Ez a tuningdoboz. Ebből is nagyon sok a selejt, és szinte bármelyik autószerelő be tudja kötni. Az olcsóbb fajta csak a hőmérséklet jeladót manipulilálja és így kamu hideg mellett nagyon üzemanyag felvételt engedélyez. A jobbak ennél okosabbak, viszont a jól megírt szoftverek mindent überelni tudnak.


 

Ezzel a tulaj is babrálhat

 

Létezik ennél egy sokkal igényesebb megoldás is, amelynél saját magunk választhatunk a szoftverek között. Ez a kütyü nagyjából 60 ezret kóstál és 4 különféle programból tudunk válogatni ezt magunk is be tudjuk kötni OBD csatlakozón keresztül. A gyári mellett a 3 programot megközelítőleg másfélszeres áron programozzák, így ez már 200 forint körüli összegbe kerül a dobozzal együtt.